۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۰۳

مدیرکل استاندارد استان زنجان:

۹۰۰ نفر مدیر کنترل کیفیت در استان زنجان فعالیت می کنند

۹۰۰ نفر مدیر کنترل کیفیت در استان زنجان فعالیت می کنند

زنجان-مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: ۹۰۰ نفر مدیر کنترل کیفیت در استان فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قهرمانی، عصر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: استاندارد یک اداره فنی نظارتی است و عوامل مختلفی نظام استاندارد را تشکیل می‌دهند که یکی از آن‌ها مدیران کنترل کیفیت کارخانجات هستند و در این زمینه مدیر کنترل کیفیت در استان ۹۰۰ نفر داریم.

وی دومین ارکان نظام استاندار را کارشناسان رسمی استاندارد خواند و گفت: سومین گروه شرکت‌های بازرسی هستند که در حوزه های مختلف به فعالیت می‌پردازند و چهارمین گروه آزمایشگاه‌های همکار استاندارد هستند که وظیفه آزمون استاندارد تولیدات را بر عهده دارند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان از اجرای طرح عیدانه نوروزی خبر داد و گفت: این طرح با تمرکز بر خدمات ارائه شده در ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز از ۱۵ اسفند سال جاری آغاز شده است و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان انطباق خدمات ارائه شده به عموم مردم با استانداردهای ملی مرتبط خواند و افزود: به موجب ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان موظف شده تا نسبت به ارزیابی انطباق انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت هستند، اقدام کند.

قهرمانی هتل، هتل آپارتمان و زائرسرا، خدمات فرودگاهی، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری برون‌شهری، مجتمع‌های اقامتی بین‌راهی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، خشکبار و عرضه شیرینی، میادین میوه و تره‌بار و خدمات قالیشویی را از محورهای ارزیابی طرح عیدانه نوروزی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تعیین، تدوین، به روزرسانی و نشر استانداردهای ملی اهم خدمات این اداره کل را تشکیل می‌دهد، ابراز کرد: صدور مجوز کاربرد نشان استاندارد اجباری و تشویقی برای محصولات از دیگر خدمات استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان یادآور شد: همه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات مسوولیت دارند، مکلفند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را به رعایت استانداردها و مقررات فنی ملزم کنند.

وی با بیان اینکه تنها مرجع صدور نشان حلال سازمان استاندارد است، تصریح کرد: یکی از وظایف ما، در حوزه صادرات و واردات است و هر کالایی که مشمول استاندارد ملی باشد باید از مراحل نظارت و کنترل کیفیت عبور کند، اجازه ورود و خروج به کالای غیراستاندارد و نامرغوب داده نمی‌شود.

قهرمانی با اشاره به اینکه قبلاً تدوین استاندارد فقط به کالاها اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۰ حوزه خدمات، استاندارد تدوین شده که شامل خدمات پست، هتل‌ها، مراکز آموزشی و مدارس و سایر موارد می‌شود.

وی تنها مرجع انگ‌گذاری و عیار سنجی طلا را سازمان استاندارد دانست و افزود: برای اطلاع از عیار طلا با وارد کردن g و کد محصول به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ می‌توان اقدام کرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه در حوزه مصالح ساختمانی چالش داریم، عنوان کرد: تا به امروز خیلی جدی ورود کردیم و مشکل به مصالحی مثل شن، ماسه و مواردی از این دست مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استاندارد خوراک دام اجباری است و به این حوزه ورود کردیم، تصریح کرد: محصولات کشاورزی فعلاً در حد صدور گواهی مجاز آلاینده‌ها است که با استاندارد تشویقی اجرا می‌شود.

کد خبر 6057336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha